Mimo, iż egzamin teoretyczny jest równorzędny z egzaminem praktycznym w kwestii uzyskania prawa jazdy, wciąż spora ilość kierowców nie zaprząta nim sobie zbytnio głowy.
Dlaczego warto jednak zmienić to nastawienie??
Chociaż przysłowiowe „oblanie” egzaminu teoretycznego niczego nie zmienia (oprócz nieznacznej redukcji zasobności naszego portfela o 30 zł) warto przyłożyć się do nauki, i zdać go za pierwszym podejściem.
Oczywiście, polskie prawo nie przewiduje żadnego limitu ich dopuszczalnej liczby, co jest przyczyną wielu niechlubnych rekordów. W WORD-zie w Piotrkowie Trybunalskim słynna jest historia mężczyzny, który w ciągu ostatnich 15 lat podchodził do egzaminu teoretycznego 162 razy.
Przede wszystkim jednak, kluczową kwestią jest to, że raz zaliczony egzamin teoretyczny jest ważny bezterminowo (1)
Oznacza to, iż osoba, posiadająca prawo jazdy kategorii A1, zaliczywszy egzamin teoretyczny, nie kwalifikuje się do konieczności ponownego zdawania egzaminu na prawo jazdy kategorii A2 i A.
Trzeba również pamiętać, że dopiero zaliczenie testu teoretycznego uprawnia kierowcę do przystąpienia do praktycznej części egzaminu na prawo jazdy.
(1) Dotyczy to tylko egzaminów, zaliczonych od dnia 24 sierpnia 2014 r., kiedy to w życie weszła ustawa, kwalifikująca teoretyczną część egzaminu jako nie objętą terminem ważności. Przed nowelizacją przepisów, status aktywnego zaliczenia testu obowiązywał jedynie przez okres sześciu miesięcy. Wyjątkiem są sytuacje przekroczenia liczby 24 punktów karnych, lub chęci odzyskania utraconych uprawnień do kierowania pojazdami – wówczas konieczne jest kolejne zaliczenie części teoretycznej jak i praktycznej.
Wymogi przystąpienia do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy:
- Posiadanie profilu PKK
- Spełnienie kryteriów wiekowych – aby zostać dopuszczonym do egzaminu na wybraną kategorię, trzeba ukończyć :
- Kat. AM – 14 lat,
- Kat. A1, B1 i T- 16 lat,
- Kat. A – 24 lata lub 20 lat, w przypadku posiadania już dokumentu kat. A2 od co najmniej 2 lat
- Kat. A2, B, B +E, C1, C1+E – 18 lat (Kierowca może jednak zapisać się na kurs na 3 miesiące przed osiągnięciem w.w wieku)
- Kat. D, D+E – 24 lata
- Kat. C, C+E, D1 , D1+E, a także prawo jazdy na tramwaj – 21 lat
- Uiszczenie opłaty za egzamin (30 zł)
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań na uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami wybranej kategorii.
- W przypadku podchodzenia do egzaminu w trybie online, warunkiem jest również posiadanie utworzonego i aktywowanego konta w serwisie WORD-u
UWAGA! Na egzamin teoretyczny można zapisać się jeszcze przed rozpoczęciem kursu w OSK, aby po jego zaliczeniu zostać zwolnionym z 26 godzin* szkolenia teoretycznego i odbyć tylko tę praktyczną część.
*w wymaganych przepisowo 30 godzinach znajdują się 4 godziny kursu pierwszej pomocy, który jest obowiązkowy dla wszystkich.
Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy?
Egzamin teoretyczny na prawo jazdy składa się z materiałów wizualnych, na których podstawie kursant udziela odpowiedzi na zadane pytania.
Zadaniem egzaminu jest prezentacja prawdziwych sytuacji drogowych oraz dopisanie do nich zadań dla kierowcy. Zaliczenie realizowane jest w formie testu jednokrotnego wyboru.
Egzamin teoretyczny składa się z 32 pytań, które obejmują :
- 20 pytań z wiedzy podstawowej, które wymagają odpowiedzi typu Prawda/Fałsz
- 12 pytań z wiedzy specjalistycznej, dotyczącej zdawanej przez kursanta kategorii prawa jazdy, przy których wymaga się odpowiedzi poprzez wybór dostępnych opcji : A, B lub C.
Punktacja obu części testu, prezentowana poniżej :
- Część podstawowa, licząca sobie 46 punktów, przewiduje następujące ich rozmiejscowienie:
- 10 pytań za 3 punkty,
- 6 pytań za 2 punkty,
- 4 pytania za 1 punkt.
- Część specjalistyczna, dedykowana poszczególnym kategoriom, składa się z 28 punktów, które przypisane zostały do trzech typów zadań:
- 6 pytań za 3 punkty,
- 4 pytania za 2 punkty,
- 2 pytania za 1 punkt,
Próg zdawalności wynosi 68 na 74 pkt, co w przeliczeniu na procenty stanowi około 92% ogólnej liczby punktów.
Jak więc widzimy, nie mamy tu do czynienia z dobrze wszystkim znaną, studencką doktryną „byle na tróję”, czy złotą zasadą licealistów „matura na 30%”. Teoretyczny egzamin za prawo jazdy wymaga wielu godzin ślęczenia nad książkami, własnego nakładu pracy i niekiedy profesjonalnego przygotowania.
Wraz ze zmianą przepisów, od 1 stycznia 2015 roku kursant nie ma obowiązku uczestnictwa w 26 godzinnym szkoleniu teoretycznym w oficjalnej szkole jazdy. Można więc wybrać samodzielną naukę, uczęszczanie na wszelkie rodzaje warsztatów lub wykładów. Dobrą opcją są również kursy internetowe, których liczba wciąż rośnie.
Mimo, iż baza pytań testowych została odtajniona, zbiór, znajdujący się na stronie www.gov.pl liczy ich w sobie ponad 2,5 tysiąca. Większość ujawnionych w nim pytań to sekwencje video, których nie sposób wyuczyć się na pamięć – aby zdać test pomyślnie, konieczne jest przyswojenie sobie zasad ruchu drogowego oraz ich zrozumienie, a także umiejętność zastosowania ich do konkretnej sytuacji.
Na niekorzyść młodych kierowców, obecnie większość szkół jazdy realizuje swoje kursy teoretyczne za pomocą e-learningu, który ogranicza możliwości zaangażowania słuchacza w przekazywane informacje.
Wbrew pozorom, aktualnie większą interakcję z kursantem wykazują szkolenia online, które nie wymagają nudnych, mało absorbujących wykładów, tylko oferują nam próbne testy i dodatkowe ćwiczenia, utrwalające naszą wiedzę na przykładach. Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest możliwość własnego rozdysponowania czasu między np. pracą a nauką, a także stosunkowo niższa cena w porównaniu z usługami szkół jazdy.