Pytania na egzamin teoretyczny – jak się uczyć, żeby zdać?

Pytania na prawo jazdy

O ile do zaliczenia egzaminu maturalnego wystarczy zaledwie trzydziestoprocentowy wynik, o tyle w przypadku egzaminu na prawo jazdy próg zdawalności wynosi 92%. Jest to ponad trzykrotne podniesienie poprzeczki, co jednoznacznie odbija się na zdawalności. Największy odsetek pomyślnie zakończonych egzaminów teoretycznych w roku 2019 został zanotowany w Lublinie – 58,9%. Wciąż jednak oznacza to, iż cztery osoby na dziesięć nie uzyskują pozytywnego wyniku, a jeżeli mowa o najgorzej plasującym się w rankingu mieście – Gorzowie Wielkopolskim (zdawalność 48,8%)- ponad połowa kursantów odchodzi z kwitkiem.

Jak więc się przygotować, aby „załapać się” do statystyki?

Kluczowa jest tutaj znajomość zasad prawa drogowego, a także zapoznanie się z odtajnioną już bazą pytań egzaminacyjnych, które odnaleźć można na stronie Serwisu Rzeczpospolitej Polskiej – www.gov.pl.

Ale jak to, mam zapamiętać i rozwiązać wszystkie trzy tysiące pytań!?

Oczywiście, że nie (chociaż tego nie zabraniamy). Najważniejsze jest w tej kwestii zapoznanie się z typem pytań oraz ich systematyki, gdyż są one dość specyficzne – zwłaszcza te, odnoszące się do materiałów wizualnych.

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy?

Procedura egzaminacyjna rozpoczyna się zaznajomieniem kandydata z instrukcją obsługi programu, oraz krótkim egzaminie próbnym, pozwalającym na praktyczne obejście się z zasadami jego funkcjonowania.

Kandydat na kierowcę musi wskazać prawidłową odpowiedź na 20 pytań sytuacyjnych, wyświetlanych losowo w czasie rzeczywistym za pomocą systemu komputerowego. 20 sekundowy film odtwarzany jest tylko raz, oraz kończy się pojedynczym kadrem, którego wyświetlanie trwa przez cały czas przeznaczony na udzielenie odpowiedzi.

Zaprezentowane na egzaminie pytania odzwierciedlają sytuacje, z jakimi kierowcy mogą się spotkać w trakcie codziennego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Część teoretyczna egzaminu państwowego obejmuje:

  • 20 pytań z wiedzy podstawowej, wymagających odpowiedzi TAK/NIE
    • Limit czasowy: 20 sekund na zapoznanie się z treścią pytania i 15 sekund na udzielenie odpowiedzi.
    • W części podstawowej przewidziano 10 pytań za 3 punkty, 6 pytań za 2 punkty i 4 pytania za 1 punkt.
  • 12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy, gdzie oczekuje się wybrania jednej odpowiedzi pośród podpunktów A, B, C.
    • Limit czasowy: 50 sekund na zapoznanie się z pytaniem i udzielenie odpowiedzi.
    • W części specjalistycznej odnajdujemy z kolei 6 pytań za 3 punkty, 4 pytania za 2 punkty, oraz 2 pytania za 1 punkt.

Wartości punktowe przyznawane są na podstawie znaczenia znajomości poszczególnych przepisów dla ogólnych zasad bezpieczeństwa podczas prowadzenia pojazdu.

  • 3 punkty – pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 2 punkty – pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • 1 punkt – pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Czas trwania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy wynosi 25 minut.

Przykładowe pytania z wyżej wymienionej bazy :

[Poprawne odpowiedzi zostały pogrubione]

Część podstawowa – test:

  • Czy zmieniając nieznacznie tor jazdy pojazdu w obrębie dotychczas zajmowanego pasa ruchu, masz obowiązek sygnalizować to wcześniej kierunkowskazem?
    • Tak
    • Nie

Część specjalistyczna – test:

  • Który z wymienionych sposobów przewożenia gaśnicy w samochodzie osobowym jest właściwy?
    • Gaśnica umieszczona jest na tylnej półce.
    • Gaśnica umieszczona jest luźno między siedzeniami.
    • Gaśnica zamocowana pod fotelem pasażera.

Wracamy więc do meritum – jak się nauczyć?

Oczywiście, można 'wykuć na blachę’ wszystkie pytania ze zbioru, jednak zajmie to mnóstwo czasu i nie zaznajomi nas z zasadami kodeksu drogowego, słowem: nie gwarantuje zdania egzaminu ani zostania dobrym kierowcą.

Kluczem do zaliczenia egzaminu wydaje się być tutaj nie tyle sama znajomość, a dopiero połączenie jej ze zrozumieniem obowiązujących przepisów – najlepiej na przykładach. Możliwości jest naprawdę wiele – od podręczników, poprzez kursy online, na wykładach w szkole jazdy kończąc. Efektywność przyswajania wiedzy z każdego wymienionego źródła zależy od preferencji danej osoby. Jeżeli oczekujesz kontaktu i przykładów, połączonych z gotowymi opracowaniami i zasadami, posiadając jednak opcję korekty ewentualnych nieścisłości – najlepszym rozwiązaniem będą kursy online.

„Przykład…” czyli co?

Odnosząc się zatem do zagadnienia z rzeczonej bazy pytań specjalistycznych dla kat. B i B7 :

  • Czego nie możesz robić, kierując samochodem osobowym?
    • Ciągnąć za pojazdem osoby na sankach.
    • Korzystać z radia CB.
    • Przewozić dziecka w foteliku ochronnym na przednim siedzeniu.

Zamiast uczyć się zakazów, łatwiej przyswoić sobie podstawowe zasady ruchu drogowego – w tym przypadku będzie to zasada o bezpieczeństwie przewozu osób oraz bezpieczeństwie kierowcy. Analogicznie więc, skoro nie możemy stwarzać zagrożenia na drodze, która z powyższych opcji stanowi takowe?

Sprawa wygląda podobnie w przypadku pytań, poruszających prawa fizyki:

  • W jakich warunkach droga hamowania jest najdłuższa? [pyt. specjalistyczne, kat. B, B1, B4]
    • Na drodze suchej.
    • Na drodze mokrej.
    • Na drodze oblodzonej.

Znajomość pierwszej zasady dynamiki Newtona i działaniu sił oporowych pozwala odpowiedzieć na pytanie bez zbędnych rozważań.

Zobacz więcej pytań na prawo jazdy

Dlaczego więc kursy online?

Kursy online często przygotowują zestaw pytań jako formę praktycznego sprawdzenia, czy rzeczywiście zrozumieliśmy przepisy i potrafimy odnieść je do konkretnych sytuacji. W wykładach zazwyczaj uczestniczymy biernie, natomiast praca z książką odbywa się na własną rękę – kurs online wydaje się złotym środkiem pomiędzy zaangażowaniem a pomocą osób trzecich, a jednocześnie -ceną.

Kursy charakteryzują się większą ilością testów, w których prawidłowe odpowiedzi są często uzasadnione konkretnymi przepisami. Daje to możliwość kontrolowania poziomu naszych umiejętności na bieżąco, a co za tym idzie – okazji na doszlifowanie nie do końca zrozumiałych dla nas zagadnień, i oswojenia się ze sposobem przeprowadzania egzaminu.