Jak zapewne każdy z nas wie prawo jazdy jest dokumentem potwierdzającym uprawnienia osoby, która je posiada do prowadzenia pojazdów silnikowych po drogach publicznych. Organem wydającym ten dokument są odpowiednie organy państwowe.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać prawo jazdy?
- Zanim przystąpisz do egzaminu, oczywiście musisz odbyć odpowiedni kurs. Jednak przed przystąpieniem do kursu musisz uzyskać PKK (profil kandydata na kierowcę). To nic innego, jak unikalny numer, który nadawany jest każdej osobie starającej się o prawo jazdy. Aby go uzyskać musisz udać się do wydziału komunikacji. Obowiązkowe jest również przekroczenie odpowiedniej granicy wieku, poniżej możesz sprawdzić, jakie są wymogi na daną kategorię:
- Prawo jazdy kategorii A – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii A1 – 16 lat
- Prawo jazdy kategorii B – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii B1 – 16 lat
- Prawo jazdy kategorii C – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii C1 – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii D – 21 lat
- Prawo jazdy kategorii D1 – 21 lat
- Prawo jazdy kategorii T – 16 lat
- Prawo jazdy kategorii B+E – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii C+E – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii D+E – 21 lat
- Prawo jazdy kategorii C1+E – 18 lat
- Prawo jazdy kategorii D1+E – 21 lat
- Kolejna ważną rzeczą jest uzyskanie orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem.
Badania lekarskie na prawo jazdy przeprowadzane są przez lekarza, orzecznika z uprawnieniami do wystawiania odpowiednich zaświadczeń. Coraz częściej badania takie można wykonać w ośrodku szkolenia kierowców, do którego zapisał się kandydat na kierowcę. To ogromne ułatwienie, ponieważ do tej pory było to możliwe tylko w odpowiednim Ośrodku Medycyny Pracy.
Badanie lekarskie na prawo jazdy ma stałą cenę, uregulowaną prawnie i kosztuje obecnie 200 złotych. W tej kwocie zawiera się kompleksowe badanie podstawowych parametrów, w tym wzroku. Duża konkurencja często wymaga na ośrodkach szkolenia kierowców stosowanie dużych rabatów lub zniżek na badanie lekarskie. W związku z tym, warto się o to dopytać i zaoszczędzić trochę pieniędzy. - Oczywistą rzeczą, aby otrzymać prawo jazdy, jest zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu państwowego dla danej kategorii.
- Ostatnią rzeczą jaką musi spełnić aplikant to przebywanie na terytorium Polski przez co najmniej 185 dni w roku kalendarzowym, albo studiować od co najmniej 6 miesięcy.
Zaczynamy przygodę z Prawem Jazdy
Szkolenie zaczynamy od części teoretycznej, która obejmuje co najmniej 30 godzin lekcyjnych. Część teoretyczna przyjmuję formę wykładu i ćwiczeń w zakresie podstaw kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym. Na pewno poruszone zostają również obowiązki i prawa kierującego pojazdem oraz nauka udzielania pierwszej pomocy przeprowadzania w formie wykładów i zajęć praktycznych. W dzisiejszych czasach wykłady mogą również przyjmować formę zdalną. Nauczanie na odległość jest realizowane z wykorzystaniem technik komputerowych i Internetu. Bezpośredni nadzór nad takim szkoleniem prowadzi ośrodek szkolenia kierowców.
Następnym etapem jest przejście do części praktycznej, w której obowiązkowo musimy wykorzystać 30 godzin zegarowych. Szkolenie jest prowadzone za pomocą specjalnie do tego przygotowanego pojazdu, który powszechnie nazywany jest „elką’’. Aby przystąpić do części praktycznej obowiązkowym jest wcześniejsze odbycie części teoretycznej. Część praktyczna przeprowadzana jest na placu manewrowym, w terenach poza obszarem zabudowanym jak i również, a może przede wszystkim w ruchu miejskim. Instruktor stopniowo wprowadza kolejne elementy jazdy, biorąc pod uwagę umiejętności oraz poziom zaawansowania kursanta. Najczęściej jazdy zaczynają się od przećwiczenia podstawowych ruchów samochodem na placu manewrowym, potem wraz z instruktorem ruszamy w mniej zurbanizowane okolice, żeby na koniec ruszyć już na przejażdżkę po mieście w, którym zdecydowaliśmy się zdawać. Co istotne instruktor w trakcje zajęć praktycznych może szkolić tylko jedną osobę jednocześnie.
Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy?
Nasza przygoda z egzaminem na prawo jazdy zaczyna się od egzaminu teoretycznego. Odbywa się on w Sali komputerowej, każdy ze zdających ma przygotowane swoje indywidualne stanowisko, przy którym egzamin będzie się odbywał.
Sam program jest bardzo intuicyjny i na pewno nie sprawi problemów. Egzamin teoretyczny ma formułę testu i składa się w sumie z 32 pytań. 20 pytań z tej puli dotyczy wiedzy podstawowej, natomiast pozostałem 12, jest już wiedzą specjalistyczną. W przypadku pytań podstawowych, posiadasz dwie możliwości odpowiedzi TAK lub NIE. Na pytania z wiedzy specjalistycznej można odpowiedzieć, wybierając jedną z trzech opcji: A/B/C.
Zdający ma 25 minut czasu, aby udzielić wszystkich odpowiedzi. Maksymalna ilość punktów jaką można uzyskać to 74. Natomiast żeby wyjść z Sali z szerokim uśmiechem i pozytywnym wynikiem, potrzebujesz zdobyć 68 punktów. Należy dodać tutaj informację, że formuła egzaminu nie pozwala na cofnięcie się do wcześniejszego pytania.
Nie trudno zauważyć, że zdający nie ma zbyt dużego pola do popełnienia błędu. Istotne jest aby nie lekceważyć tego egzaminu i podejść do niego w stu procentach skupionym.
Zapinamy pasy i startujemy – czas na egzamin praktyczny
Zanim jednak można będzie zapiąć pasy i wcisnąć gaz, trzeba się uporać wcześniej z egzaminem na placu manewrowym. Początkowym etapem jest sprawdzenie świateł i poziomu płynów eksploatacyjnych. Po wykonaniu pierwszej części zadania, kursant przygotowuje się do jazdy. Jego zadaniem jest odpowiednie ustawienie fotela, zagłówków i lusterek bocznych. Ważne jest również, żeby nie zapomnieć o upewnieniu się, że drzwi pojazdu są zamknięte i światła mijania włączone. Wreszcie, gdy już wszystko jest przygotowane zostaje tylko zapiąć pasy i zwolnić hamulec awaryjny.
Na pierwszy rzut idzie łuk. Zmora kursantów, choć może jednak nie do końca. Dobrze wypracowany i wyćwiczony schemat pozwala na przejazd bez większych problemów. Trzeba pamiętać że podczas wykonywania manewru nie wolno nam najeżdżać na linię, ani również potrącić tyczki czy pachołka. Musimy również stosować tzw. Płynną jazdę, oznacza to, że nie wolno nam się zatrzymać. Kończąc zadanie należy zaparkować w kopercie, z której na początku startowaliśmy.
Kolejnym zadaniem jest ruszenie pod górkę. Dla większości jest to zadanie, które nie sprawia większej trudności. Tak naprawdę, jest to podstawowy element jazdy samochodem i wykorzystując minimalne 30 godzin jazd z instruktorem. Jednak, nie należy go lekceważyć, tutaj również dochodzi do błędów, które mogą skutkować wynikiem negatywnym. Całe zadanie polega na podjechaniu na wyznaczone wzniesienie oraz zatrzymanie tam pojazdu. Po zatrzymaniu używamy hamulca awaryjnego. Następnie należy wykonać płynne ruszenie i w odpowiednim momencie zwolnić hamulec awaryjny.
Gdy uda Ci się wykonać wszystkie zadania na placu manewrowym, jesteś gotowy aby ruszyć w miasto. Egzaminator zajmuje miejsce obok Ciebie. Teraz czeka na Ciebie kilkadziesiąt minut jazdy w mieście, które ostatecznie weryfikuje Twoje umiejętności. Najistotniejsze w tym wszystkim jest, aby się przesadnie nie stresować. Dla wielu osób egzamin praktyczny jest bardzo stresujący. W tym przypadku stres jest z reguły złym doradcą. Egzaminator weryfikuje wiele czynników wpływających na Twoją jazdę. Z reguły jazda w terenie trwa ok. 30-45 minut, po tym czasie, jeśli nie popełnisz kardynalnego błędu, egzaminator informuje Cię o wyniku Twojego podejścia.
Jak uzyskać wynik pozytywny?
Zdarzają się przypadki, że zdobycie wymarzonego dokumentu to droga przez mękę. Jednak, nie załamuj się, swój egzamin możesz zdać tak naprawdę już za pierwszym podejściem. Sprawdź kilka praktycznych zasad, które pomogą Ci to zrobić jak najszybciej:
- wybierz godzinę egzaminu, gdy ruch w mieście jest mniejszy – nie trudno się domyśleć, że godziny poranne czy popołudniowe kumulują na ulicach duży tłok. Wybieraj godziny między 9:00-14:00, wtedy nie trafisz na tak ogromną ilość pieszych pędzących przez pasy do pracy
- przyjdź wcześniej na egzamin – nie warto przychodzić na ostatnią chwilę, to kumuluje w Tobie więcej stresu, a za pewne i tak nie masz go zbyt mało w sobie
- nie wdawaj się w dyskusje z egzaminatorem – jeśli przytrafił Ci się błąd, bądź pokorny, nie podważaj decyzji egzaminatora, przyznaj mu rację i rób swoje dalej
- bądź kulturalny – pamiętaj, egzaminator to nie Twój wróg, on wykonuje tylko swoją pracę, staraj się zbudować dobre pierwsze wrażenie, jak to mówią, to już połowa sukcesu
- bądź skupiony – przede wszystkim, skup się, postaraj odstawić nerwy na bok i uwierz w swoje możliwości, tak długo w końcu ćwiczyłeś
Mój egzamin się zakończył – co dalej?
Po każdym egzaminie otrzymujesz arkusz jego przebiegu. Jeśli udało Ci się uzyskać wynik pozytywny, na pewno ogrom stresu spadł Ci z serca. Tak naprawdę, w przypadku wyniku pozytywnego, nie musisz już nic robić. Egzaminator sam wprowadzi wszystkie dane do systemu teleinformatycznego, a one zostaną przekazane do wydziału komunikacji. Twoim zadaniem jest jedynie zgłosić się do odpowiedniego wydziału i wnieść opłatę za wydanie dokumentu. Prawo jazdy z reguły jest gotowe do odbioru po ok 2-3 tygodniach.
Jednak jeśli nie miałeś wystarczająco szczęścia i Twoje podejście zakończyło się wynikiem negatywnym. Kolejnym krokiem jakim musisz podjąć, aby zdobyć Prawo Jazdy, jest po prostu zapisanie się na kolejny egzamin. Niestety, każde kolejne podejście jest płatne w takiej samej kwocie. Oznacza to, że każde kolejne podejście obarcza Cię dodatkowymi kosztami.