Dla przeciętnego kierowcy kody do prawa jazdy wiążą się z ograniczeniami, dotyczącymi jazdy tudzież wymogami dostosowania pojazdu do stopnia naszej niepełnosprawności.
Nie wszyscy jednak wiedzą, że te zapiski mogą służyć również rozszerzeniu naszych uprawnień – tak, jak wspomniany w tytule kod 96.
Kod 96 prawa jazdy pozwala na ciągnięcie przyczepy z dopuszczalną masą całkowitą większą niż 750 kg, ale tylko w zestawie pojazdów nie przekraczającym 4250 kg DMC.
Czym jest kod 96?
„Kod 96” to nic innego jak zapis, widniejący na tylnej stronie naszego prawa jazdy. Znajduje się on w kolumnie, oznaczonej liczbą 12 w komórce, odpowiadającej wierszowi dla kategorii B.
Art. 6 ust. 1 'Prawo jazdy’ stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania dla kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2*,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
- Zespołem pojazdów, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 lit. c, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t, może kierować osoba, która zdała część praktyczną egzaminu państwowego, potwierdzoną wpisem do prawa jazdy.
Wedle obecnych przepisów, w skład uprawnień dla kategorii B wchodzi możliwość kierowania samochodem z przyczepą lekką (do 750 kg), lecz niekoniecznie wyposażoną w hamulec najazdowy. Jeżeli jesteśmy posiadaczami lżejszego auta, mamy prawo poruszać się zespołem z cięższą przyczepą – pod warunkiem że ma ona zamontowany wspomniany system hamowania.
Niemniej jednak, posiadacze standardowego prawa jazdy muszą liczyć się z tym, że masa zespołu pojazdów pod żadnym względem nie może przekroczyć 3500 kg.
[samochód o DMC 3500 kg + przyczepa o DMC 750 kg = zespół o DMC 4250 kg]
Kod 96 wymagany jest wtedy, gdy ciągniemy przyczepę inną niż lekka, oraz gdy DMC samochodu wraz z przyczepą jest większe niż 3,5t lecz nie przekracza 4,25t. Dodatkowo, musimy spełnić warunek, iż rzeczywista masa całkowita przyczepy nie przekracza rzeczywistej masy całkowitej samochodu.
Problem pojawia się więc, gdy nasz pojazd jest nieco cięższy, lub mamy liczniejszą rodzinę, wymagającą większej przyczepy kempingowej.
Uzyskanie wpisu do prawa jazdy jest prostym sposobem na uniknięcie kosztownej procedury uzyskania prawa jazdy B+E. Jest on doskonałą alternatywą dla tej kategorii – oczywiście, o ile zamierzamy wykorzystać to rozszerzenie na własny użytek – górna granica DMC dla zespołu wynosi 4250 kg, co może okazać się niewystarczające dla niektórych kierowców.
Dla kogo kod 96?
Uzyskanie kodu 96 do kategorii B pozwala na ciągnięcie nie tylko przyczep kempingowych. Kierowcy z tym rozszerzeniem mogą podróżować samochodem w towarzystwie lawety do przewozu samochodów oraz przyczepy do transportu np. motocykli/quadów/koni/łodzi a nawet niektórych maszyn budowlanych.
Jak uzyskać kod 96?
Aby uzyskać dodatkowe uprawnienia poświadczone kodem 96, nie mamy obowiązku uczestniczyć w kursie, wystarczy zdanie egzaminu państwowego w WORD w części praktycznej. W jego trakcie kierowca zostanie poproszony o sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, złączenie pojazdu z przyczepą, wykonanie podstawowych manewrów na placu oraz pokonanie danej trasy w ruchu drogowym. Cała procedura kosztuje zaledwie 170 złotych, co okazuje się niebywałą oszczędnością w porównaniu z kosztami procesu uzyskania prawa jazdy B+E. Z racji tego, że wymaga ono kursu, cena może przekroczyć nawet 2000 zł.
Kiedy bardziej opłaca się uzyskać prawo jazdy B+E od kodu 96?
Kurs prawa jazdy kategorii B+E pozwala kierować zespołem pojazdów składającym się z pojazdu określonego w kategorii B (dmc do 3,5 tony) oraz przyczepy, której RMC nie przekracza RMC pojazdu ciągnącego. Masa całego zespołu nie może przekroczyć 7 ton. To prawo jazdy uprawnia również do kierowania traktorem, a także traktorem jedną lub dwoma przyczepami. Próg wiekowy przystąpienia kursu nie różni się od tego, obowiązującego kandydatów dla kategorii B – na szkolenie można zapisać się już na 3 miesiące przed osiągnięciem 18 roku życia.
Zainteresowani tą kategorią powinni być przede wszystkim kierowcy pracujący np. na budowie, ci, przewożący cięższe pojazdy w przyczepach oraz miłośnicy caravaningu.
Jak bezpiecznie poruszać się z przyczepą?
Przed wyjazdem:
- Pamiętaj o dobrym rozdysponowaniu bagażu – lepszym rozwiązaniem jest przełożenie cięższych elementów do pojazdu, a tych lżejszych do przyczepy.
- Dostosuj wagę przyczepy do mocy swojego auta – wedle przepisów masa przyczepy nie może przekraczać masy samochodu – i chociaż nie łamiemy prawa, montując przyczepę o masie 1450 kg do pojazdu, ważącego 1700 kg, możemy mieć znaczne problemy z poruszaniem się takim zespołem (zwłaszcza przy jeździe pod górkę)
- Ustaw odpowiednio lusterka (możesz dokupić specjalny zestaw lusterek dodatkowych) – przyczepa znacznie ogranicza widoczność.
- Upewnij się, że przyczepa jest odpowiednio dołączona do samochodu – złe mocowanie może spowodować poważny wypadek
- Poćwicz manewr cofania w bezpiecznym miejscu – jest to najtrudniejszy element jazdy z przyczepą, który często sprawia problemy.
Podczas jazdy:
- Przez pierwsze kilka kilometrów uważnie obserwuj przyczepę. Jeżeli nadmiernie się ona kołysze, może to świadczyć o złym rozłożeniu ładunku wewnątrz niej.
- Staraj się unikać wyprzedzania – ograniczona widoczność i spadek mocy naszego auta znacznie podnosi niebezpieczeństwo manewru.
- Uważaj przy zwrotach jezdni. Zalecamy wcześniejszą redukcję biegów, stopniową zmianę prędkości i szerokie branie zakrętów.
- Zachowaj odstęp od poprzedzających pojazdów. Ze względu na większą masę pojazdu droga hamowania ulega wydłużeniu
- Trzymaj się przepisów – kierowca pojazdu z przyczepą ma prawo jechać maksymalnie 70 km/h na drogach jednojezdniowych, a na drogach ekspresowych i autostradach – 80 km/h
Na co zwrócić uwagę przy kupnie używanej przyczepy?
- Stan techniczny podwozia. Niezależnie od przeznaczenia upatrzonej przez nas przyczepy, jest ona kluczowym elementem konstrukcji – powinniśmy poszukiwać ewentualnych śladów po spawaniu, korozji i malowaniu. Zwróćmy też uwagę na pochylenie kół i ich zbieżność.
- Zużycie elementów eksploatacyjnych – szczególnie ważne jest równomierne starcie bieżników w oponach i stan amortyzatorów przy mechanizmie hamulca najazdowego (zbyt szybki powrót do pozycji wyjściowej oznacza kiepski stan układu)
- Wnętrze przyczepy:
- W przyczepach kempingowych powinniśmy uwrażliwić się na zapachy. Jeżeli wyczuwamy choć delikatną stęchliznę, to mamy wyraźny znak o nieszczelności przyczepy. Uginająca się pod nogami podłoga i pęknięcia przy łączeniach świadczą o dużym zużyciu przyczepy.
- Kupując przyczepę samochodową poszukujmy śladów po spawaniu czy samodzielnych próbach wzmacniania konstrukcji, a także oznak korozji lub zbierającej się we wnętrzu wody.
- Rejestracja! Oprócz tak podstawowej kwestii jak samo posiadanie dowodu jej dokonania, bardzo ważne jest skontrolowanie, czy numer fabryczny przyczepy na dyszlu i tabliczce znamionowej jest taki sam, jak ten, zawarty w dowodzie rejestracyjnym.
- W przyczepach kempingowych podłączenie elektryczne może ulec uszkodzeniu wskutek intensywnej eksploatacji prądowej (np. długotrwałe używanie lodówki) oraz niechlujnego mocowania i izolacji, tudzież nieszczelności kabiny, dlatego tak ważne jest sprawdzenie jej stanu przed zakupem.
- Szczelność instalacji gazowej jest niesamowicie ważną kwestią podczas zakupu używanej przyczepy – sparciałe gumy lub zatkany komin mogą skończyć się dla nas tragicznie.