Zapewne niejeden z kandydatów na kierowcę gorączkowo wertował książki na kilka dni przed egzaminem teoretycznym. Są wśród nas też osoby, skore przygotować się na każde możliwe pytanie z bazy, jak i te, żegnające się lewą ręką na myśl o wskazaniu maksymalnej długości zespołu pojazdów dla kategorii B. O ile wielu z nas myśli o zagadnieniach najtrudniejszych, statystyki pokazują niepokojąco niską liczbę poprawnych odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania – na przykład te, dotyczące znaków drogowych. Co stoi za tym zjawiskiem? Czy to podchwytliwa konstrukcja pytań, albo wieloznaczność sytuacji na filmie…? A może zwykłe ignorowanie podstaw?
Konstrukcja zadań na teście.
Egzamin państwowy podzielony jest na dwie części : podstawową i specjalistyczną. Pytania w nich zawarte różnią się od siebie konstrukcją, typem odpowiedzi i zakresem wymagań.
Przykładowe pytanie z części podstawowej:
- Czy za tym znakiem dozwolone jest wyprzedzanie rowerzysty?
- Tak
- Nie
Przykładowe pytanie z części specjalistycznej dla kategorii B:
- Jak postąpi policjant, jeżeli podczas kontroli drogowej ujawni, że przekroczyłeś prędkość o więcej niż 50 km/h w obszarze zabudowanym, ale było to związane z ratowaniem ludzkiego życia?
- A: Zatrzyma prawo jazdy.
- B: Pouczy i skieruje na egzamin kontrolny.
- C: Nie zatrzyma prawa jazdy.
Jak widzimy, pytanie pierwsze odnosi się do konkretnej sytuacji, zaprezentowanej na zdjęciu, będącym postawą do udzielenia odpowiedzi. Znajomość znaków drogowych obowiązuje kandydatów wszystkich kategorii, toteż może się ono pojawić podczas egzaminu dla większości kategorii A, B, C, D, T, AM, A1, A2, B1, C1 i D1.
Drugie zadanie jest za to bardziej ogólne, skoncentrowane nie na interpretacji przepisu a wiedzy kursanta. Zazwyczaj załącznik do tych pytań jest zbędny, o ile w ogóle się on pojawia. Co więcej, pytania z tej części dotyczą ściśle zdawanej przez nas kategorii, z ewentualnym rozszerzeniem na pokrewne kategorie: C, D, B1, C1, D1
Dlaczego najtrudniejsze pytania są trudne?
- Skupiają się na szczegółach
- Np. wymagają znajomości dokładnej definicji znaku i uczestników ruchu, których on obowiązuje. Przykładem może być pytanie o możliwość wyprzedzenia rowerzysty za znakiem B-25: zakaz wyprzedzania. Znak ten obowiązuje tylko pojazdy silnikowe dwuśladowe, do których nie zalicza się rower – mamy więc prawo wykonać taki manewr.
- Ich tekst jest podchwytliwie skonstruowany
- Np. „Czy widoczny znak poziomy „linia podwójna ciągła” rozdziela pasy ruch o tym samym kierunku i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię?” O ile wskazany w zadaniu znak poziomy istotnie oznacza zakaz jego przekraczania, o tyle jego podwójna wersja zarezerwowana jest dla pasów ruchu o przeciwnych kierunkach.
- Poruszają często mylone ze sobą kwestie
- Np. pytanie o stronę folii termicznej, chroniącą przed wychłodzeniem – choć z pozoru jest proste, bardzo wielu kursantów myli się w tej kwestii. Opcje odpowiedzi są jedynie dwie, więc ciężko dokonać jest eliminacji tych błędnych… Gdy kandydat nie zna tej prawidłowej, pozostaje mu tylko 'strzelać’
- Wymagają bardzo precyzyjnych odpowiedzi
- W bazie znajdują się zadania, które wymagają wskazania dokładnej, określonej przepisami odpowiedzi – np. te, każące wybrać maksymalną dopuszczalną długość zespołu pojazdów. Niestety, wszystkie opcje zawierają podobne wyniki. Również w tej kwestii wybór odpowiedzi za pomocą dedukcji jest utrudniony.
- Ich treść jest podchwytliwa
- W poprzednich latach, w czołówce pytań o najmniejszej ilości poprawnych odpowiedzi plasowało się zadanie, którego tematem była możliwość postoju pod wiaduktem przy braku zakazujących go znaków. Wielu kandydatów udzieliła błędnej odpowiedzi ze względu na nieuzasadnione rozszerzenie zakazu zatrzymywania się na wiadukcie do obszaru pod nim.
Aby przybliżyć specyfikę wymienionych typów pytań, poniżej zamieszczamy 15 najtrudniejszych pytań na prawo jazdy z części podstawowej i specjalistycznej dla kategorii B.
Wszystkie zdania pochodzą z oficjalnej bazy, dostępnej na stronie www.gov.pl.
Poprawne odpowiedzi zostały pogrubione.
Kategoria podstawowa:
- Pytanie 6310. Czy uczestnicząc w wypadku drogowym masz obowiązek podać dane właściciela pojazdu na żądanie innej osoby uczestniczącej w tym wypadku?
- Tak
- Jeżeli nie jesteśmy właścicielami pojazdu, który uczestniczy w wypadku, jesteśmy zobowiązani podać jego dane osobowe w razie żądania – tak samo jak nasze dane personalne oraz informacje, dotyczące umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, zawartej z danym towarzystwem ubezpieczeniowym.
- Nie
- Pytanie 6145. Czy w tej sytuacji, jadąc poza obszarem zabudowanym, masz obowiązek ułatwić autobusowi włączenie się do ruchu?
- Tak
- Nie
- W przedstawionej sytuacji znajdujemy się poza obszarem zabudowanym. Jeżeli takie zdarzenie miałoby miejsce na takim obszarze, kierowca miałby obowiązek zmniejszenia prędkości podczas zbliżania się do oznaczonego przystanku autobusowego. Co więcej, jeżeli kierowca autobusu sygnalizuje zamiar włączenia się do ruchu tudzież zmiany pasa, powinniśmy się zatrzymać, aby umożliwić mu wykonanie manewru.
- Pytanie 4243. Czy w tej sytuacji, kierując pojazdem samochodowym, wolno Ci używać wyłącznie świateł pozycyjnych?
- Tak
- Nie
- Światła pozycyjne używane są do zasygnalizowania innym uczestnikom ruchu położenia naszego pojazdu w trakcie postoju, nieuwarunkowanego przepisami drogowymi. Używane są wyłącznie w sytuacjach ograniczonej widoczności. W normalnych warunkach atmosferycznych kierowca ma obowiązek używać świateł mijania podczas jazdy po mieście.
- Pytanie 3905. Czy w przedstawionej sytuacji odległość znaku ostrzegawczego od miejsca niebezpiecznego wynosi od 150 do 300 metrów?
- Tak
- Odległość znaku ostrzegawczego od miejsca niebezpiecznego wynosi od 150 do 300 metrów na drogach, na których dopuszczalna prędkość przekracza 60 km/h. Przedstawiona na zdjęciu jezdnia to droga ekspresowa bądź autostrada, na której maksymalna dopuszczalna szybkość jazdy sięga 140 km/h.
- Nie
- Pytanie 3546. Czy w tej sytuacji masz prawo wyprzedzić pojazd szynowy?
- Tak
- Nie
- Ukazana na video sytuacja pokazuje, iż kierowca zbliża się do niesterowanego sygnalizacją świetlną przejścia dla pieszych. Tym samym, wyprzedzanie jest zabronione. W polskim prawie obowiązuje absolutny zakaz wyprzedzania bezpośrednio przed oraz na przejściach dla pieszych. Co więcej, zaprezentowana sytuacja jest o tyle niebezpieczna, że potencjalny pieszy nie będzie w stanie zobaczyć naszego pojazdu ze względu na zasłonięcie go przez tramwaj.
- Pytanie 3127. Czy widoczny sygnał dawany przez osobę uprawnioną oznacza, że za chwilę będzie Ci wolno wjechać na skrzyżowanie?
- Tak
- Zwrócenie przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów przez osobę uprawnioną do kierowania ruchem oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi, znajdujący się za nią. Podniesienie przez policjanta ręki to sygnał, że za chwilę zwróci się on do nas bokiem i kontynuacja jazdy będzie możliwa.
- Nie
Pytanie 477. Czy w tej sytuacji sygnał świetlny nadawany dla Twojego pasa ruchu zezwala Ci na zawracanie?
- Tak
- Nie
- Sygnalizator S-3 nad zajmowanym przez pojazd pasem ruchu zezwala jedynie na skręt w lewo. Dopiero sygnalizatory S-3f i S-3g (pierwszy umożliwia zawracanie, a drugi jest przeznaczony jedynie dla kierowców chcących wykonać ten manewr) umożliwiają nam zmianę kierunku jazdy na przeciwny.
Pytanie 892. Czy w przedstawionej sytuacji jesteś ostrzegany o trzech niebezpiecznych zakrętach, z których pierwszy jest w lewo?
- Tak
- Widoczny znak A-4 „Niebezpieczne zakręty, pierwszy w lewo” ostrzega jedynie o dwóch niebezpiecznych zakrętach, z których pierwszy jest w kierunku wskazanym na znaku. Kolejny zwrot jezdni może być zarówno w lewo, jak i w prawo. Dookreślająca tabliczka T-4 wskazuje kierowcom liczbę zakrętów.
- Nie
Pytanie 978. Czy w przedstawionej sytuacji jesteś ostrzegany o zbliżaniu się do skrzyżowania z jednokierunkową drogą podporządkowaną?
- Tak
- Na zdjęciu widoczny jest znak A-6e „Wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony„, który ostrzega kierowców o skrzyżowaniu z jednokierunkową drogą podporządkowaną, której wlot znajduje się po lewej stronie. Pogrubiona linia na znakach oznacza drogę z pierwszeństwem. W zaistniałej sytuacji pojazd, przedstawiony na zdjęciu znajduje się na drodze uprzywilejowanej.
- Nie
Pytanie 1433. Czy na najbliższym skrzyżowaniu wolno Ci oczekiwać na możliwość zawrócenia w obrębie pasa dzielącego jezdnie?
- Tak
- Na zdjęciu znajduje się znak poziomy P-8e „Strzałka kierunkowa na wprost lub w lewo”. Sygnalizuje on, że jazda z pasa ruchu, na którym jest umieszczony dozwolona jest tylko w kierunkach, wskazywanych przez strzałkę. Analogicznie,, widoczne oznaczenie nie zakazuje zawracania, gdyż po drugiej stronie jezdni mamy do czynienia z ruchem w przeciwnym kierunku.
- Nie
Pytanie 9696. Czy widoczny znak zakazu dotyczy tylko chodnika?
- Tak
- Nie
- Widoczny znak B-36 to 'Zakaz zatrzymywania się”. Dotyczy on tej strony drogi, na której został umiejscowiony. Ponadto, tabliczka dookreślająca T-24 wskazuje, że pojazd pozostawiony na chodniku zostanie usunięty z drogi na koszt właściciela. Wyjątkiem w tej sytuacji są miejsca wyznaczonego postoju, gdzie za pomocą znaku dopuszcza się zatrzymanie. Co więcej, wedle polskiego prawa można zatrzymać się na chodniku jedynie wtedy, gdy szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych nie pozostaje mniejsza niż 1,5 metra. Jak widzimy, przestrzeń ruchu pieszych po lewej stronie jest zbyt mała, aby kierowca mógł spełnić ten warunek.
Pytanie 9668. Czy na przedstawionej drodze znak zakazujący wyprzedzania przestaje obowiązywać po zakończeniu zakrętu?
- Tak
- Nie
- Powyższy znak zakazu obowiązuje do najbliższego skrzyżowania lub też zniwelowania za pomocą znaków B-27 (koniec zakazu wyprzedzania) oraz B-42 (ogólny znak odwoławczy dla zakazów wyprzedzania, zawracania i używania sygnałów dźwiękowych oraz obowiązku ograniczenia prędkości)
Pytanie 9541. Czy w przedstawionej sytuacji minimalna odległość jaką należy zachować od rowerzysty podczas wyprzedzania wynosi 1 m?
- Tak
- Podczas wyprzedzania rowerzysty minimalny odstęp, jaki należy zachować wynosi jeden metr. Kierowca jest obowiązany zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewru. Taka długość odstępu obowiązuje też kierowców, wyprzedzających wózek rowerowy, motorower, motocykl oraz lub kolumnę pieszych. Mimo ściśle wyznaczonego przepisami dystansu, rekomendujemy zwiększenie go do jednego i pół metra – duża różnica gabarytów obu pojazdów może zaważyć na życiu uczestnika ruchu, kierującego lżejszym niż samochód pojazdem.
- Nie
Pytanie 9496. Czy w tej sytuacji skręcając w lewo masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu z kierunku przeciwnego?
- Tak
- To pytanie jest przykładem jednej z nielicznych rozbieżności pomiędzy polskim prawem a zasadami Konwencji Genewskiej o ruchu drogowym. Obowiązująca aktualnie ustawa 'Prawo o ruchu drogowym’ wyraźnie zaznacza, iż skrzyżowaniem nie jest przecięcie się drogi twardej z drogą gruntową. W zaistniałej sytuacji nie mamy pierwszeństwa, mimo zajmowania prawej strony, ponieważ w świetle prawa nie znajdujemy się na skrzyżowaniu.
- Nie
Pytanie 9234. Czy cofanie na drogę dwukierunkową jest zabronione?
- Tak
- Nie
- Cofanie w ukazanej sytuacji nie jest zabronione. Niemniej jednak, kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi/uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania manewru. Warto jednak dodać, iż cofanie z drogi jednokierunkowej na jezdnię dwukierunkową jest możliwe jedynie wtedy, gdy jesteśmy jedynymi osobami na danym odcinku, a żaden pojazd nie znajduje się za nami.
Najtrudniejsze pytania z części specjalistycznej
Pytanie 4533. Z jaką maksymalną dopuszczalną prędkością wolno Ci kierować samochodem osobowym po drodze za tym znakiem?
- A: 50 km/h – w godzinach 5.00-23.00.
- B: 60 km/h – przez całą dobę.
- C: 60 km/h – w godzinach 5.00-23.00
- Znak pionowy, ukazany na zdjęciu nakłada na kierowcę obowiązek ograniczenia prędkości do 50 km/h, ze względu na znajdowanie się na obszarze zabudowanym. W godzinach od 23.00 – 5.00 na tym obszarze (aż do znaku D-43, oznaczającym jego koniec) maksymalna prędkość dla samochodu osobowego wynosi 60 km/h.
Pytanie 9069. W której z wymienionych niebezpiecznych sytuacji na drodze najlepiej sprawdzi się pojazd wyposażony w tzw. ESP, czyli układ stabilizacji toru jazdy?
- A: W sytuacji konieczności utrzymania stałej prędkości.
- B: W sytuacji konieczności wjeżdżania na wzniesienie.
- C: W sytuacji konieczności pokonywania kilku następujących po sobie zakrętów.
- Układ ESP (Electronic Stability Program) to zaawansowany system, który wykorzystując dane z czujników redukuje moment obrotowy z silnika oraz przyhamowuje odpowiednie koła, dzięki czemu możliwa jest stabilizacja samochodu w razie poślizgu. Wielokrotne i ostre zakręcanie może być przyczyną utraty stabilności, przed czym zabezpiecza nas układ ESP.
Pytanie 7780. Z jaką maksymalną dopuszczalną prędkością wolno Ci jechać po drodze za tymi znakami, jeśli holujesz inny samochód osobowy?
- A: 30 km/h
- B: 60 km/h
- Widoczny na zdjęciu znak informuje o końcu obszaru zabudowanego. Po jego przekroczeniu kierowca pojazdu holującego ma prawo zwiększyć prędkość z 30km/h, będących górnym limitem szybkości na terenie zabudowanym do 60 km/h, obowiązujących poza jego granicami.
- C: 90 km/h
Pytanie 7446. Jaki odstęp od poprzedzającego pojazdu masz obowiązek zachować podczas zatrzymania w zatorze drogowym w tunelu?
- A: Nie mniejszy niż 3 metry.
- B: Nie mniejszy niż 5 metrów.
- Kierowca, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, mającego miejsce w trakcie przejeżdżania przez tunel, ma obowiązek utrzymać co najmniej pięciometrowy odstęp od poprzedzającego pojazdu. Zwiększenie odstępu wynika z braku np. pobocza w tunelu, oraz wyższego ryzyka kilkusamochodowego wypadku ze względu na m.in ograniczoną widoczność.
- C: Nie mniejszy niż 10 metrów.
Pytanie 6449. Jakie mogą być skutki nieszczelności układu wydechowego w pojeździe samochodowym?
- A: Zwiększenie pojemności silnika.
- B: Zwiększenie poziomu emisji hałasu przez układ wydechowy pojazdu
- Nieszczelność układu wydechowego objawia się zwiększeniem poziomu hałasu wskutek wydostania się spalin poza tłumiki wydechu. Ta pozornie niegroźna usterka może wywołać również wypadek, gdyż nieszczelny układ może spowodować przedostanie się bezwonnego, trującego tlenku węgla (tzw. czasu) do kabiny pojazdu. Dodatkowo, nieszczelny układ wydechowy powoduje szybsze korodowanie jego elementów od wewnątrz oraz może wywoływać lekkie drgania, przenoszące się na karoserię.
- C: Zwiększenie spalania oleju silnikowego.
Pytanie 6444. W jaki sposób powinny być ustawione światła mijania w pojeździe samochodowym?
- A: Tak, aby oświetlały drogę na odległość do 30 m przed pojazdem.
- B: Tak, aby symetrycznie oświetlały całą drogę.
- C: Tak, aby oświetlały drogę asymetrycznie.
- Charakterystyczną cechą świateł mijania jest asymetryczność w ich emisji światła. Prawa żarówka oświetla przestrzeń przed pojazdem na znacznie większy dystans niż ta, znajdująca się po stronie lewej. Daje to możliwość lepszego oświetlenia pobocza, przy jednoczesnym uniknięciu oślepiania kierowców pojazdów, znajdujących się przed nami, oraz po przeciwnej stronie jezdni. To specyficzne ustawienie ma swoje źródło w ruchu prawostronnym – wybierając się np. na Wyspy Brytyjskie, powinniśmy wyregulować nasze reflektory wedle obowiązującego tam ruchu lewostronnego.
Pytanie 6434. O czym świadczy skok pedału hamulca do dołu, gdy po jego wciśnięciu uruchomisz silnik pojazdu?
- A: O działaniu wspomagania układu hamulcowego.
- System ten jest montowany we wszystkich pojazdach z hydraulicznym układem hamulcowym. W zależności od parametrów pojazdu w układzie montowane są różne urządzenia, które mają zwiększyć siłę nacisku na tłok pompy hamulcowej. Dzięki temu, kierowca nie musi aż tak mocno naciskać na pedał hamulca.
- B: O wysokim poziomie płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym.
- C: O działaniu układu przeciwblokującego (ABS).
Pytanie 3858. Który ze sposobów hamowania samochodu osobowego wyposażonego w system ABS jest najbardziej efektywny?
A: Pulsacyjne wciskanie pedału hamulca.
B: Szybkie i mocne wciśnięcie pedału hamulca.
Układ ABS (Anti-lock Braking System) wyposażony jest w czujniki, wykrywające zmniejszenie siły tarcia w obrębie jednego lub kilku kół. Zapobiega on ich zablokowaniu oraz poślizgowi, występującemu właśnie w wyniku tej sytuacji. Zasadą jego działania jest pulsacyjne zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania – tak, aby koło utrzymywało się na granicy poślizgu. Szybkie i zdecydowane wciśnięcie pedału hamulca pozwala na szybkie i dokładne wykrycie poślizgu przez system oraz redukcję niebezpieczeństwa. Pierwszy, wymieniony w zadaniu typ hamowania polecany jest w trakcie prowadzenia samochodów nie wyposażonych w taki układ – jest to nic innego, jak wykonywane przez system zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania.
C: Wciśnięcie pedału sprzęgła, a następnie pedału hamulca.
Pytanie 3784. Jaka jest dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika w oponie niewyposażonej we wskaźnik granicznego jej zużycia?
- A: 1.6 milimetra
- Według polskich przepisów, głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 milimetra. Jest to jednak wartość bardzo niska, niezapewniająca dostatecznego bezpieczeństwa na drodze -nawet najlepsze opony nie będą już zachowywały odpowiednich parametrów przy tak wyeksploatowanej fakturze- szczególnie podczas jazdy w deszczu czy śniegu, gdy siły tarcia na jezdni ulegają zmniejszeniu.
- B: 2,6 milimetra
- C: 3 milimetry
Pytanie 3761. Którą z tych czynności masz obowiązek wykonać podczas wyprzedzania samochodem osobowym we mgle poza obszarem zabudowanym?
- A: Dawać krótkotrwałe sygnały świetlne.
- B: Dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.
- Ze względu na ograniczoną widoczność podczas mgły, obie pozostałe opcje nie mają większego sensu – skuteczne powiadomienie o manewrze a zarazem informacja o naszym dystansie dla innych kierowców to wydawanie krótkich sygnałów dźwiękowych.
- C: Włączyć tylne światła przeciwmgłowe, niezależnie od stopnia ograniczenia widoczności.
Pytanie 3650. Jak duży odstęp od poprzedzającego pojazdu należy utrzymywać, kierując samochodem osobowym poza obszarem zabudowanym w tunelu o długości 600 metrów?
- A: Nie mniejszy niż 50 metrów
- Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierowca autobusu bądź pojazdu o masie całkowitej poniżej 3,5 tony, jest zobligowany do utrzymywania dystansu nie mniejszego niż 50 m od poprzedzającego pojazdu.
- Dla pojazdów niewymienionych powyżej, oraz przekraczającej podaną masę, minimalny odstęp wynosi 80 m
- B: Nie mniejszy niż 40 metrów
- C: Nie mniejszy niż 30 metrów
Pytanie 11018. Na jak długo pokwitowanie zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości na obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h uprawnia do kierowania pojazdem?
- A: Przez okres 24 godzin od chwili zatrzymania prawa jazdy.
- Wspomniane pokwitowanie ma na celu umożliwić a zarazem wymusić na kierowcy natychmiastowy powrót do miejsca zamieszkania. We wspomnianym powyżej przypadku, okres cofnięcia uprawnień wynosi trzy miesiące i obowiązuje on od dnia otrzymania pokwitowania.
- B: Przez okres 7 dni od chwili zatrzymania prawa jazdy.
- C: Przez okres 72 godzin od chwili zatrzymania prawa jazdy.
Pytanie 11013. W jakim przypadku należy uzyskać pozytywny wynik z kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji, aby otrzymać zwrot zatrzymanego prawa jazdy?
- A: Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy upłynął okres przekraczający 1 rok.
- Utrata uprawnień na okres dłuższy niż rok związana jest z popełnieniem przez kierowcę przestępstwa drogowego lub poważnego wykroczenia. Zaistnienie takiej sytuacji może budzić poważne wątpliwości co do jego umiejętności. Dodatkowo, o ile kwartalna czy półroczna przerwa w prowadzeniu pojazdów mechanicznych nie wpływa aż tak znacząco na stan wiedzy kierowcy, o tyle już 12 miesięcy bez jazdy jako kierowca może spowodować 'odzwyczajenie się’ od prowadzenia pojazdu.
- B: Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy upłynął okres przekraczający 6 miesięcy.
- C:W każdym przypadku po zatrzymaniu prawa jazdy.
Pytanie 10993. W jakim przypadku możesz przewozić dziecko na tylnym siedzeniu samochodem osobowym lub ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, przytrzymywane jedynie pasami bezpieczeństwa?
- A: Jeżeli dziecko ma co najmniej 135 cm wzrostu i ze względu na masę nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa lub innego urządzenia podtrzymującego dziecko.
- Przewożenie dziecka na tylnym siedzeniu pojazdu, przytrzymywanego jedynie za pomocą pasów bezpieczeństwa jest możliwe tylko w przypadkach, gdy jego wzrost sięga co najmniej 135 cm, a ze względu jego na masę i wysokość nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa bądź innego urządzenia przytrzymującego.
- B: Jeżeli dziecko ma co najmniej 120 cm wzrostu i ze względu na masę nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa lub innego urządzenia podtrzymującego dziecko.
- C: Jeżeli dziecko ukończyło 15 lat.
Pytanie 11990. W którym przypadku nie ma obowiązku przewożenia dziecka o wzroście poniżej 150 cm w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu podtrzymującym, zapewniającym bezpieczeństwo dziecka?
- A: Podczas przewożenia dziecka taksówką.
- Ze względu na charakter pracy taksówkarza, niemożliwe jest zapewnienie odpowiedniego fotelika lub urządzenia, zapewniającego bezpieczeństwo wszystkim najmłodszym. Dziecko powinno jednak znajdować się na tylnym siedzeniu – ze względu na niski wzrost, w razie wypadku poduszka powietrzna stanowi dla niego poważne niebezpieczeństwo.
- B: Podczas przewożenia dziecka na tylnym siedzeniu.
- C: Podczas przewożenia dziecka na kolanach osoby dorosłej.
Jak nie dać się zaskoczyć podczas egzaminu?
Przechodząc do meritum całego artykułu, musimy jasno sobie określić, że nie da się przygotować na każdą ewentualność za pomocą przysłowiowego 'wykucia na blachę’ odpowiedzi do wszystkich pytań – nie chodzi tu nawet tyle o ich formułę, co ilość. Niską efektywność przyniesie też gorączkowe opracowywanie wszystkich możliwych zagadnień czy ustępów ‘prawa o ruchu drogowym’, jeżeli nie zastanowimy się nad nimi. Wymienione wyżej rzeczy są jedynie podstawą do udzielenia odpowiedzi, a nie nią samą. Musimy nauczyć się interpretacji przyswojonych przepisów, i to właśnie ta umiejętność poddawana jest próbie w trakcie egzaminu.
Pamiętajmy jednak, że kluczem do sukcesu jest- jak zwykle- zachowanie równowagi pomiędzy oboma elementami, składającymi się na umiejętność analizy sytuacji drogowej. Nie zinterpretujemy poprawnie zdarzenia, jeżeli nie będziemy mieli wystarczającej ilości danych o naszym otoczeniu i okolicznościach.
Obciążone równie wysokim ryzykiem klęski na egzaminie jest nauczenie się sztywnych reguł na przykładzie tylko w jednego z kilku możliwych wariantów. Wówczas pogrążyć nas może kilka przysłowiowych ‘nietrafionych pytań”.